Forsyninger skal forblive i demokratisk ejerskab

Pressemeddelelse

Forsyningssektoren skal også i fremtiden være underlagt demokratisk ejerskab og styring. Det er centralt for at fastholde kontrol og undgå unødige prisstigninger. Det er budskabet fra forsyningssektoren, der i dag offentliggør sit bud på, hvordan varme-, vand-, spildevand- og affaldssektoren udvikler sine styrker.

Vi forsyner Danmark

Forsyningsselskaberne indenfor varme, vand, spildevand og affald, der tilsammen eksporterer for mere end 35 milliarder kroner og beskæftiger flere end 50.000 i hele landet, lancerer i dag et fælles udspil til visioner for sektoren. I udspillet kommer sektoren med sit bud på, hvad der skal til for at sektoren også i fremtiden kan tilbyde en høj forsyningssikkerhed, konkurrencedygtige priser og grøn omstilling.

De fem brancheforeninger er først og fremmest gået sammen for at levere et fælles alternativ til det forsyningsudspil regeringen lancerede i september sidste år, der stort set kun fokuserer på økonomisk effektivisering gennem privatisering af sektoren, udlodning og central styring af bestyrelseskompetencer.

Forsyningsselskaberne er ejet af kommunerne eller privatejede i form af andelsselskaber, hvor private borgere er gået sammen om i fællesskab at løse deres forsyningsbehov.

Forsyningssektoren skal også i fremtiden være underlagt demokratisk ejerskab. Derved blokerer man for, at ressourcerne bliver genstand for profitoptimering, der alt andet lige vil fordyre taksterne. Desuden forhindres, at ejerkredsen flyttes udenfor landegrænsen via for eksempel udenlandske kapitalfonde.

Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme:
 - I fjernvarmen har vi de seneste tre år reduceret prisen for kunderne med 10 procent samtidig med, at vi har udbygget andelen af vedvarende energi markant. Det er fjernvarmeselskaberne lykkedes med uden at gå på kompromis med forbrugerbeskyttelsen og uden at åbne op for en privatisering af fjernvarmeselskaberne.

Carl-Emil Larsen, direktør i DANVA:
- Visionen giver bud på, hvordan udviklingen af vandsektoren accelereres endnu mere. Vandselskaberne skal også i fremtiden være underlagt demokratisk kontrol. De har siden 2010 af egen drift sparet kunderne for at betale godt to milliarder kroner. Samtidig investerer de i sikring af Danmark mod klimaskabte oversvømmelser, ligesom de understøtter en massiv beskæftigelse, innovation og eksport.

Jacob Hartvig Simonsen, direktør i Brancheforeningen Cirkulær:
- Affaldssektoren er i gang med en historisk stor omstilling til cirkulær økonomi og mere genanvendelse. Alligevel er det lykkedes at sænke priserne på energiudnyttelse af affald med 10 procent. Det vidner om en effektiv og innovativ sektor. Det arbejde ønsker vi at udvikle, så vi får en endnu stærkere og mere lean forsyningssektor, der kan levere på vigtige samfundsdagsordener som grøn omstilling, sammenhængskraft og grøn systemeksport.

Allan Weirup, direktør i Danske Vandværker:
- I Danske Vandværker stiller vi store spørgsmålstegn ved regeringens nye strategi for forsyningsområdet og tror ikke på, at den vil give forbrugerne bedre og billigere forsyning. Vi har en ganske unik model her til lands, og forsyningsområdet er en af hjørnestenene i vores samfund og meget vigtig i danskernes dagligdag. I sektoren arbejder vi konstant for at sikre lavere priser, grøn omstilling og lokale arbejdspladser.

Erik Nørregaard Hansen, direktør i Foreningen Danske Kraftvarmeværker:
- Decentral Kraftvarme står til rådighed for el-markedet på markedsvilkår. Det er perfekt, at have ”hvile-i-sig-selv” og agere på markedsvilkår. Vi skal blot have frit brændselsvalg.

Forsyningssektorens 7 bærende principper
  1. Forsyning skal være så billig for brugerne som muligt. Det kræver effektiv drift og en regulering, så eventuelt provenu betales tilbage til brugerne eller bliver i selskaberne til nye investeringer i eksempelvis grøn omstilling.
  2. Forsyningsselskaber er forpligtet til at efterspørge ny teknologi og viden, som eventuelt kan udvikles i et samspil med private virksomheder. Løsninger der efterfølgende kan eksporteres, hvilket kan medvirke til at skabe lokal vækst og arbejdspladser.
  3. Der skal være en rimelig geografisk balance, så priserne ikke yderligere skævvrides mellem de større byer og andre dele af landet.
  4. Reguleringen bør være smidig og let, så der ikke bindes penge i opbygningen af nye bureaukratiske systemer.
  5. Brugerne skal beskyttes mod forhøjelse af priserne udover de reelle omkost­ninger – såvel OPEX som CAPEX - for produktion og distribution.
  6. Alle ejere pålægges at udarbejde ejerstrategier, lige­som selskaberne bør kunne overholde eller forklare sig i forhold til en række anbe­falinger om god selskabsle­delse i forsyningssektoren.
  7. Forsyningsselskaberne pålægges at tage et samfundsansvar som en væsentlig aktør i den grønne omstilling.

 

 

Emne